앙드레 케르테츠
몬드리안의 안경과 파이프 Mondrian's Glasses and Pipe 젤라틴 실버 프린트, 1926 ⓒ Ministère de la Culture et de la Communication- Médiathèque de l'architecture et du patrimoine, Dist. RMN-Grand Palais / Donation André Kertész
앙드레 케르테츠
수영하는 사람, 에스테르곰, 헝가리 1917 ©Ministère de la Culture et de la Communication - Médiathèque de l'architecture et du patrimoine, Dist. RMN-Grand Palais / Donation André Kertész
앙드레 케르테츠
부다페스트 1915 ©Ministère de la Culture et de la Communication - Médiathèque de l'architecture et du patrimoine, Dist. RMN-Grand Palais / Donation André Kertész
앙드레 케르테츠
풍자극 무용수 1926 ©Ministère de la Culture et de la Communication - Médiathèque de l'architecture et du patrimoine, Dist. RMN-Grand Palais / Donation André Kertész
앙드레 케르테츠
자화상, 파리 1927 ©Ministère de la Culture et de la Communication - Médiathèque de l'architecture et du patrimoine, Dist. RMN-Grand Palais / Donation André Kertész
앙드레 케르테츠
포크, 파리 1928 ©Ministère de la Culture et de la Communication - Médiathèque de l'architecture et du patrimoine, Dist. RMN-Grand Palais / Donation André Kertész
앙드레 케르테츠
깨진 원판, 파리 1929 ©Ministère de la Culture et de la Communication - Médiathèque de l'architecture et du patrimoine, Dist. RMN-Grand Palais / Donation André Kertész
앙드레 케르테츠
동물시장, 생미셸 선창, 파리 1927-1928 ©Ministère de la Culture et de la Communication - Médiathèque de l'architecture et du patrimoine, Dist. RMN-Grand Palais / Donation André Kertész
앙드레 케르테츠
샹젤리제 1929 ©Ministère de la Culture et de la Communication - Médiathèque de l'architecture et du patrimoine, Dist. RMN-Grand Palais / Donation André Kertész
앙드레 케르테츠
길 잃은 구름, 뉴욕 1937 ©Ministère de la Culture et de la Communication - Médiathèque de l'architecture et du patrimoine, Dist. RMN-Grand Palais / Donation André Kertész
앙드레 케르테츠
우울한 튤립, 뉴욕 1939 ©Ministère de la Culture et de la Communication - Médiathèque de l'architecture et du patrimoine, Dist. RMN-Grand Palais / Donation André Kertész
성곡미술관은 여름 특별전으로 20세기의 가장 영향력 있는 사진작가 중 한 명으로 손꼽히는 앙드레 케르테츠André Kertész(1894-1985)의 사진전을 개최한다. 케르테츠는 70여 년의 오랜 활동 기간 동안 부다페스트, 파리, 뉴욕을 옮겨 다니며 작품 세계를 펼쳤다. 그는 사조나 유행에 얽매이지 않고 사진을 통해 일기를 쓰듯이 자신의 솔직한 감성을 자유롭게 담아냈다.
독학으로 사진을 익힌 케르테츠는 “내가 보고 느낀 것을 그대로 표현한다”는 자신의 작업원칙에 충실했으며, 나아가 사진매체의 잠재적 표현 가능성들에 대해 연구했다. 그는 새로운 과학 기술을 기반으로 한 신속, 정확한 카메라를 통해 일상의 풍경을 치밀한 화면 구성과 흑백의 농담으로 더 깊고, 세밀하게 담아내었다. 케르테츠는 어떤 사조나 그룹운동에도 참여하지 않았음에도 불구하고 당시의 다다, 초현실주의, 구성주의 같은 모더니즘의 아방가르드 예술가들과 활발히 교류하며 때로는 그들을 앞서나가는 혁신적인 작업을 했다. 앙리 카르티에 브레송Henri Cartier-Bresson이 “우리가 해온 것들은 모두 그가 처음으로 했던 것”이라는 말로 칭송했던 케르테츠는 브라사이Brassaï, 로버트 카파Robert Capa 등 사진의 거장들을 리드하며, 향년 91세에 이르기까지 꾸준히 작업을 이어갔다.
이번 전시는 그가 일생에 걸쳐 작업한 189점의 작품들을 헝가리(1912-1925), 파리(1925-1936), 뉴욕 시기(1936-1985)로 나누어 순차적으로 선보인다. 케르테츠는 세상을 떠나기 1년 전인 1984년 필생의 작품들을 보존하겠다는 열망으로 10만 점의 원판 필름과 1만5천 점의 컬러 슬라이드 소장본을 프랑스 문화부에 기증했다. 본 전시는 그 원판으로 인화한 ‘모던 프린트’로 구성되었다.
André Kertész (1984-1985), whose career spanned over seventy years across Budapest, Paris and New York, is today acknowledged as one of the most influential photographers of the 20th century. His images are sincere, faithful and profound, so much that each individual photograph seems to contain the tangible presence of the photographer.
Born in 1894 in Budapest, Kertész was fifteen years old when his father died and his uncle, Lipot Hoffman, took responsibility of André and his two brothers, Imre and Jenö. After graduating from the Academy of Commerce, Kertész began working at the stock exchange. In 1912, he purchased his first camera, and began photographing his daily life, often taking as subject his relatives, friends, and the Hungarian countryside.
Self-taught, Kertész remained faithful to his guiding principle: "what I feel, I do." Upon moving to Paris in 1925, he flirted with different movements such as Dadaism, Surrealism and Constructivism, but Kertész placed his point of view above everything else. Truthful to his own vision, Kertész underwent difficulties upon moving to New York in 1936. As he portrayed what he saw and what he felt, without sacrificing for the sake of customers or fashion, he could hardly get the support of commercial magazines and newspapers to earn a stable income. Kertész's bond with the visual world is so strong that each photograph contains a wealth of his feelings and emotions. Kertész is so undeniably present in each image, that these slices of life, of reality are at the same time a projection of the photographer.
This exhibition brings together 189 photographs taken throughout Kertész's life, and is presented in three periods: Hungary period (1912-1925), Paris period (1925-1936) and New York period (1936-1985). In 1984, a year before his death, Kertész, eager to preserve his life's work, donated to the French Ministry of Culture 100,000 negatives and 15,000 color transparencies, from which the photographs in this exhibition are printed.
This exhibition is organized by Jeu de Paume, Paris, in collaboration with la Médiathèque de l'architecture et du patrimoine, Ministère de la Culture et de la Communication - France and diChroma photography, and with the participation of Sungkok Art Museum, for its presentation in Seoul.
백윤조: Every Little Step
갤러리조은
2024.02.29 ~ 2024.03.30
올해의 작가상 2023 (Korea Artist Prize 2023)
국립현대미술관
2023.10.20 ~ 2024.03.31
갈라 포라스-김: 국보
리움미술관
2023.10.31 ~ 2024.03.31
2023 타이틀 매치: 이동기 vs. 강상우
서울시립 북서울미술관
2023.11.23 ~ 2024.03.31
이력서: 박미나와 Sasa[44]
서울시립미술관
2023.12.21 ~ 2024.03.31
문신 모노그래프:비상
창원시립마산문신미술관
2023.03.07 ~ 2024.03.31
시적추상(時的抽象)
전남도립미술관
2023.12.20 ~ 2024.03.31
김한라 : 둥글게 이어진 사이
갤러리 도스
2024.03.27 ~ 2024.04.02