이진한
Judge and Cellist 2024, oil on linen, 180 x 200 cm
이진한
Four Feet, Two People 2024, oil on linen, 200 x 180 cm
이진한
Shower Thought in Purple 2024, oil on linen, 200 x 180 cm
이진한
Make Myself Up 2019, oil on linen, 200 x 180 cm
이진한
Peeps 2011, oil, acrylic, gouache and glitter on canvas, 160.5 x 200 cm
갤러리현대는 이진한 작가의 개인전 《Lucid Dreams》를 11월 6일부터 12월 22일까지 개최한다. 이번 전시는 이진한 작가가 갤러리현대와 함께하는 첫 개인전이다. 2007년 런던으로 건너가 2010년 본격적인 작품 활동을 시작한 시점부터, 15년간의 영국 생활과 귀국한 이후 현재까지의 작품 세계를 집약적으로 선보이는 전시이다. 이진한은 타국에서 경험한 언어적 소외감과 사랑하는 연인과의 이별에서 비롯된 감정 등 언어로 표현하기 어려운 감각을 특유의 추상과 구상을 넘나드는 생동감 있는 회화로 표현해 왔다. 그의 작업 세계 전반에 걸쳐 소개되는 ‘발’, ‘해와 달’, ‘사랑’ 등 다양한 모티프는 밀고 당기는 공간감 넘치는 붓질만큼이나 유동적으로 변주되고 확장된다. 때로는 하나의 모티프가 한 화면에 집중되기도 하고, 때로는 다양한 모티프가 서로 영향을 주고받으며 독특한 하모니를 연출하기도 한다. 이렇듯 기법과 개념 양측에서 관계성에 바탕을 둔 이진한의 작품은, 자신 내면의 가장 사적인 경험을 통해 타자와 대화의 장을 열어가고자 하는 작가의 포용적인 예술관을 엿보게 한다.
전시 제목 《Lucid Dreams》에는 회화라는 매체를 통해 작가 자신의 개인적이고 내밀한 이야기를 보편적인 울림으로 발현하고자 하는 작가의 바람이 담겨 있다. 상징적 언어의 구조로 작동하지만 그것을 해체, 재배치하며 내러티브를 생성하는 꿈의 세계처럼, 이진한 작가의 회화는 개인과 언어, 문화, 각 작품 사이의 간극으로부터 회화만이 전달할 수 있는 ‘번역 불가능한(untranslatable)’ 순간을 보여준다. 영국 생활을 하며 경험한 소통의 괴리감을, 언어의 은유적 작용을 탐구하는 기회로 삼은 초기 회화에서는 일상 속 구체적인 일화에서 포착한 독립적인 모티프가 돋보인다. 시간이 흘러 모티프들이 중첩되자 작가는 이를 변주하고 모티프 간 연결을 통해 서사를 형성해 갔으며, 주제 또한 보편적인 희로애락의 감정으로 확장되었다. 그는 2021년 레지던시에서의 가상현실(VR) 실험을 계기로 회화의 본질적인 언어를 고민하며, 캔버스를 향해 밀어내는 전통 회화의 ‘push’ 기법뿐 아니라 동양 서예 전통과 유사한 안쪽으로 당기는 ‘pull’ 화법이 도입된 독창적인 신작들을 선보인다. 이러한 변천사를 가로질러 이진한은 회화를 통해 구조화된 언어 너머 존재하는 인간의 내면성과 보편성 사이의 열린 관계를 조명하고자 한다.
Gallery Hyundai proudly presents Jin Han Lee’s solo exhibition Lucid Dreams from November 6 through December 22, 2024. Lucid Dreams marks Lee’s first solo exhibition at Gallery Hyundai, providing a comprehensive overview of her fifteen-year-long practice from moving to London in 2007 and starting her career as an artist in 2010 to eventually returning to Korea where she currently works. Lee’s lively paintings cut across the abstract and figurative to channel sensations that are hard to verbalize, such as the estrangement from differences in language while living abroad or the emotions surrounding parting with a lover. Recurring motifs such as feet, the sun and moon, and love variate and expand as fluidly as Lee’s pushing and pulling brushstrokes that challenge spatial boundaries of traditional painting—at times, a painting may examine the resonance of a single motif, while in others, various motifs form shifting relationships that lead to a unique sense of harmony. Grounded in relationality in both style and concept, Jin Han Lee’s works invite audiences into her inclusive worldview that strives to commune with others through the innermost, deeply personal experiences.
The title Lucid Dreams conveys the artist’s wish to expand her inner personal narratives into embracing resonance. Like the world of dreams that works through structures of symbolic language but creates narratives by deconstructing and recomposing them, Jin Han Lee captures “untranslatable” moments that only painting can articulate from fissures between individual and language, between cultures, and between each painting. Her early works created during her time in the UK reconceptualize communication barriers as an aperture for examining the workings of metaphorical language, putting forward central motifs inspired by specific episodes in daily life. As these motifs accumulated with time, Lee started to variegate and weave various motifs into her own narratives, which thematically started approaching universal human experiences and emotions. Furthermore, experimentation with VR (virtual reality) during an artist residency in 2021 kindled the artist’s reflection on the essential language of painting, leading to innovative new works that demonstrate brushstrokes that not only “push” in alignment with traditional painting but also “pull,” echoing traditions of East Asian calligraphy. Across her creative evolution, Lee Jin Han continues to highlight open conduits between inner lives and universality which operate beyond structured language.
1982년 출생
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