코디 최: "헬로 키티" 데이터베이스 페인팅 토템 + NFT
2023.04.13 ▶ 2023.05.27
2023.04.13 ▶ 2023.05.27
코디 최
Database painting animal totem "Hello Kitty A3", 2022-2023 Acrylic paint on UV print canvas, 241 x 196 cm. Courtesy of the artist & PKM Gallery.
코디 최
Database Painting Animal Totem “Hello Kitty Twin #B3”, 2022-2023 Acrylic, oil, UV print, hand print on canvas, 60 x 60 cm. Courtesy of the artist & PKM Gallery.
코디 최
Database Painting Animal Totem “Hello Kitty Twin Metal", 2022-2023 Acrylic, oil, UV print, hand print on metal, 150 x 120 cm. Courtesy of the artist & PKM Gallery.
코디 최
DATABASE PAINTING, ANIMAL TOTEM, PUPPY #2208050424, 1999-2023 1999-2023. Vutek ink on paper, 101 x 64 cm. Courtesy of the artist & PKM Gallery.
*5월 20일(토) 본 전시의 연계 프로그램 "코디 최: 작가와의 대화" 운영으로 인해 14시부터 입장이 제한됩니다.
PKM 갤러리는 4월 13일부터 5월 27일까지 코디 최(b. 1961)의 개인전 «"헬로 키티" 데이터베이스 페인팅 토템 + NFT»를 개최한다. 코디 최는 현대 사회의 문화 정체성과 그 구조를 중점적으로 탐구하며, 1990년대 후반부터 선구적으로 디지털 데이터를 작업의 주요 소재로 채택해 왔다. 그의 이번 작품전에서는 디지털 데이터의 프린트와 전통 회화 기법을 결합한 2022-2023년의 데이터베이스 페인팅 신작 33점과 2022년에 제작, 등록된 NFT 작업 9점이 갤러리 전관에 걸쳐 공개된다.
«"헬로 키티" 데이터베이스 페인팅 토템 + NFT»의 작품들은 1999년에 코디 최의 유치원생 아들, 조이 Joy가 컴퓨터 드로잉 프로그램인 '크레욜라 매직 3D 컬러링 북 Crayola Magic 3D Coloring Book'으로 그린 디지털 이미지에서 출발한다. 이 장치를 통해 아이는 연필이 아닌 마우스로, 창의력보다는 사전에 제공된 템플릿의 조합으로 가상 세계의 이미지를 탄생시켰고, 이를 현실 세계의 이미지와 동일시했다. 1997-1998년에 이미 데이터의 창조 개념을 고민하며 미술사 속 명작의 이미지를 데이터화하는 작업을 진행하고 있었던 코디 최는 이 경험을 계기로, 다가올 21세기에는 상상력이 아닌 데이터가 창작의 자원이 되고, 알고리즘을 통한 데이터의 자가 증식이 예술가의 창조 행위가 될 것이라 강하게 확신하게 된다. 이에 작가는 유치원 386 컴퓨터에서 아들의 그림 데이터를 채굴하고, 이를 증폭하고 쪼개어 그만의 '창조 데이터 genesis data'로 발전시켰다. 나아가 그 창조 데이터들을 리좀 rhizome 방식으로 적게는 400번에서 많게는 수천 번 레이어링 smart layering 하여, 그 연구의 결과물을 1999년에 미국과 독일, 그리고 한국에서 선보이게 된다. 이와 같은 코디 최의 시도는 데이터를 분산, 저장하고 사슬 형태로 무수히 연결해 확인하는 블록체인 기법과 흡사하면서도, 그보다 훨씬 앞선 것이었다.
본 전시는 코디 최가 세기말 당시 남겨 둔 고양이와 강아지 창조 데이터에 위와 같은 그만의 알고리즘을 적용하여 산출한 데이터베이스 페인팅 및 NFT 신작들이 새롭게 소개되는 자리다. 원시시대에 권위적인 아버지의 죽음과 사회적인 결속을 상징했던 '토템'은 그의 신작에서 아들로부터 훔친 동물 이미지로 치환되어 나타나고 있다. 또한, 시대를 넘어선 통찰력으로 디지털리즘 Digitalism이 21세기의 지배적인 사조가 되고, 가상과 실재가 공존하는 이중뇌 Double-Brain 구조가 보편화될 것이라 선언했던 작가는 이제 NFT 아트의 의미가 무엇인지 반문한다. 무분별한 복제와 이벤트성으로 점철된 NFT 아트가 난무하는 오늘날, 바로 지금이 디지털 아트의 개념과 미학적인 토대를 정립하고 그 미술사적 가치를 재고해야 하는 시점이라고 우리에게 고하는 것이다.
한국과 미국에서 사회학과 예술 문화학, 디자인과 순수미술을 전공한 코디 최는 1980년대 중반부터 시각 예술가이자 문화이론가로 국내외 미술 현장에서 꾸준한 저력을 발휘해 왔다. 그는 1996년 뉴욕 다이치 프로젝트 개인전과 1996년 프랑스 마르세유 현대미술관 개관 기념 그룹전 등으로 일찍이 국제적인 작가로서 명성을 다졌으며, 2015년부터 2017년까지 미술사학자 존 C. 웰치맨 John C. Welchman (1958-)의 기획으로 쿤스트할레 뒤셀도르프, 마르세유 현대미술관, 독일 켐니츠 미술관에서 순회 회고전을 개최하였다. 2017년에는 제57회 베니스 비엔날레 한국관 대표작가 중 한 명으로 출품하였다. 그는 2002년 제2회 서울미디어시티비엔날레의 국제 심포지엄에 장 보드리야르 Jean Baudrillard (1929-2007)와 함께 초대되어 디지털 페인팅에 관해 발표한 바 있으며, 그의 초기 데이터베이스 페인팅은 피터 핼리 Peter Halley(1953-), 마이크 켈리 Mike Kelly (1954-2012), 로버트 로젠블럼 Robert Rosenblum (1927-2006) 등 저명 미술인들의 개인 컬렉션으로 소장되어 있다.
Cody Choi: “HELLO KITTY” Database Painting Totem + NFT
April 13 – May 27, 2023 I PKM & PKM+
40, Samcheong-ro 7-gil, Jongno-gu, Seoul I T. 02 734 9467
PKM Gallery is pleased to present Cody Choi’s solo exhibition, “HELLO KITTY” Database Painting Totem + NFT, from April 13th to May 27th. Choi has focused on the cultural identity and structure of modern society by selecting digital data as the main subject and material of his work since the late 1990s. This exhibition will display 33 new database paintings produced in 2022-2023, which combine digital data printing with traditional painting techniques, and nine NFT works produced and registered in 2022.
The works of “HELLO KITTY” Database Painting Totem + NFT began with a digital image drawn in 1999 by Cody Choi’s kindergarten-aged son, Joy, using a computer drawing program called Crayola Magic 3D Coloring Book. Through this apparatus, the child created an image of the virtual world based on a combination of provided templates, using a computer mouse instead of a pencil, and identified with an image of the real world. Based on such experiences, the artist, who had been studying the concept of data creation and digitalizing masterworks from 1997-1998, became strongly convinced that digital data would replace imagination as a resource for creativity in the 21st century, and that the self-growth of data through algorithms would be an artist’s creative act during this time. He mined his son’s picture data from the Intel 386 computer at preschool, amplified, split, and developed it into his own ‘genesis data’. The genesis data underwent ‘smart layering’ as few as 400 to as many as thousands of times in a rhizomatic manner, and the results of the study were introduced in the United States, Germany, and Korea in 1999. Choi’s attempt resembled the blockchain technique of distributing, storing, and verifying data countless times in the form of connected chains but was far ahead of its time.
This exhibition proposes new database painting and NFTs calculated by applying the artist’s own algorithm to the genesis data of cats and dogs left by the artist at the end of the century. Symbolizing the death of an authoritative father and social solidarity in the primitive era, the ‘totem’ in his new work is replaced by an animal image stolen from his son. The artist, who declared that digitalism would become the dominant trend of the 21st century with insights beyond the times and that the ‘double-brain’ structure in which virtual and real coexist would become common, now questions what NFT art means. Today, when NFT art, associated with indiscriminate reproduction and eventuality, is rampant, it reveals that now is the time to establish the concept and aesthetic foundation of digital art and reconsider its art historical value.
Cody Choi, who majored in sociology, arts & cultural program, design, and studio art in Korea and the United States, has been a visual artist and cultural theorist since the mid-1980s, steadily showing potentials in the art scene both locally and abroad. He gained international recognition as an artist after his participation in a solo exhibition at Deitch Projects (New York, USA) in 1996 and an inaugural group exhibition at the Musée d’Art Contemporain de Marseille (Marseille, France) in the same year. From 2015 to 2017, he had a retrospective travelling exhibition at Kunsthalle Düsseldorf (Düsseldorf, Germany), Musée d’Art Contemporain de Marseille (Marseille, France), and Kunstsammlungen Chemnitz (Chemnitz, Germany) organized by art historian John C. Welchman. In 2017, he was selected as the South Korean representative for The 57th Venice Biennale. He was also invited to the symposium of The 2nd Seoul International Media Art Biennale, with Jean Baudrillard in the year of 2002. Choi’s early database paintings are included in the private collections of prominent artists and art historians such as Peter Halley, Mike Kelly, and Robert Rosenblum.
1961년 출생
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